2016. június 13., hétfő

Elmélkedés Wekerle 2016.06.12. évközi 11. vas.



Krisztusban Kedves Testvérek!

„Ha ez próféta volna, tudná, ki és miféle, aki érinti őt: hogy ez egy bűnös nő” Hallottuk az imént az evangéliumi történetben. A farizeus szóhasználata nagyon világosan kifejezi saját látásmódját, véleményét Jézusról. Mi az, amit ő tud? Mi az, amit Jézus tud és mi az, amit a bűnös nő tud? Legalább három különböző tudás jelenik meg ebben a történetben. Mondhatjuk azt, hogy mindháromban van bizonyosfajta tapasztalat és bizonyosfajta elvárás.

Az első már a farizeusi meghívás elfogadásánál történik. Nem tudunk olyan eseményről, hogy Jézust meghívják valahová és ő azt ne fogadná el. Függetlenül attól, hogy milyen fogadtatás és magatartás várható, Jézus mindenkihez elmegy, aki akármilyen szándékkal közeledve is hozzá, meghívja őt. Ebben a magatartásában egy végtelen szabadság van. Tudja, hogy nem a szituáció határozza meg őt, hanem ő a szituációt. Tud bármilyen körülmények között is úgy viselkedni, hogy az nem önmaga lejáratása lesz, hanem egy sajátos tanúságtétel. Létének, lényegének olyan ajándékozása, amely minden helyzetet föl tud emelni. Természetesen nem egyformán, függően attól, hogy ki, hogy és mire hajlandó nyitott lenni, ahogy látjuk a történet kifejletében is.

Még az események hátterében, általunk nem ismert körülmények között, de feltételezhetően van egy különleges tudása a bűnös asszonynak is. Aki készül arra, hogy egy teljesen idegen ember házában egy valójában idegen embernek sokak előtt megmossa és illatos olajjal megkenje a lábát. Készült erre, mert volt benne egy olyan tudás, amit Jézusról birtokolt még akkor, amikor személyesen talán nem is találkozott vele. Teológiailag nagyon sok mindent lehet a krisztológiában Jézusról elmondani. Dogmatikus könyvek kötetei foglalják össze, hogy ki is ő tulajdonképpen. A kérdés az, hogy mindez a tudás hova vezet? Ennek az asszonynak, feltételezhetően hallomásból, nagyon kevés dogmatikus hite alapján volt egy különleges éleslátása: a hite, hogy Jézus megbocsájt. Ő az, aki fölébe emeli az embert önmaga gyarlóságának. Ő az a szent, aki ezzel a szentségével nem lenéz, megítél, pellengérre állít, hanem meggyógyít. Kétszer is az asszonyhoz fordul és szól hozzá: „Bocsánatot nyertek bűneid, menj békével!”, illetve „A hited megszabadított téged. Menj békével.” Az asszony tudásából béke fakadt.

Képzeljük el, hogyan folytatódhatott a lakoma ezek után. Nagy vendégség, a tömeg kérdése: ki ez, aki még a bűnöket is megbocsájtja? Az asszony elmegy, a farizeus ott marad Jézussal…

Hogyan lehet ebből jól kijönnie? A sok tudás között ez a kérdés nyitva marad. Nem tudjuk, hogyan folytatódik a történet. Volt-e a farizeusban megtérés, megváltozik-e a hozzáállása, kialakul-e benne is a hit? A dolog kétesélyes. Ha ott helyben leborult volna és sírva elismeri előítéletes magatartását, azt biztos leírta volna az evangélista. Annak következményei lettek volna. A tömeg elgondolkodtató módon nem hitvallásba kezd, hanem csupán egy bizonytalan kérdést tesz föl: „ki ez, hogy még a bűnöket is megbocsájtja?” Ebben a kérdésben csak egy formális dolog megállapítása van: az, hogy Jézus fölmenti az asszonyt tettei következményétől. Visszafogadja közösségébe, nem ítéli el. De ez magában hordozza azt is, hogy az a bűnbocsánat ténylegesen bensőleg is megtörtént? A kérdés anakronisztikus. Hiszen abban a korban teológiailag nem volt így különválasztva a kettő. Ha valakit a közösség visszavett, vagy arra hiteles személy tekintélyével visszafogadott, akkor a bűnbocsánat megtörtént. A külsődleges, mondhatjuk úgy, jogi rendezés teljes rendezést jelentett. Ahogyan Dávidnak Nátántól kapott szavai is ezt jelentik, bár ott a próféta így fogalmaz: Az Úr is megbocsájtja bűnödet. A próféta csupán kinyilvánítja Isten bocsánatát. Itt viszont egész másról van szó. Jézus saját tekintélyével mondja: bocsánatot nyertek bűneid. 

A bűn elkövetését követő jézusi lábmosás és olajjal megkenés azt jelenti, hogy a bűn elkövetése Jézus elleni vétek volt. És ez az a tudás, ami különleges ebben az asszonyban: tudta, itt most nem arról van szó csupán, hogy ő valahol valakikkel bűnt követett el, hanem hogy azt az örök Istennel szemben, az ő igazsága és igazságossága ellen tette. Ez az örök Isten pedig Jézus. És ez az, ami a vendégek kérdésében fölmerül, az ő ismeretükben kérdéses: ki Ő? Nekünk is meg kell kérdeznünk: ki ez a Jézus? Megvan-e az a hitem, ami a bűnbánó asszonyban volt: Jézus az, akit minden egyes bűnömmel, gyarlóságommal megbántok és aki minden vétkemet képes és meg akar bocsájtani? Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése