2016. június 5., vasárnap

Elmélkedés Wekerle 2016 június 05. évközi 10 vas



Krisztusban Kedves Testvérek!

A mindennapi életnek van egy bizonyos rendje, amelynek a felismerése elsősorban a mi megszokásaink tudatosításából fakad. De ez a megszokottság tulajdonképpen egyfajta statisztikai arányosítás kérdése is. Ha valamiből sok van, akkor bizonyos események nagyobb valószínűséggel történnek meg, illetve az, aki hasonló jelenséggel sokszor találkozik, hamarabb tapasztalja meg azokban a rendhagyó dolgokat és egyre inkább hajlik afelé, hogy a rendhagyó már-már várható is lesz. De annak számára, akinek az életében csak egyetlen dologban vagy helyzetben történik meg ugyanez a rendhagyó, annak viszont különleges meglepetést, vagy akár fájdalmat is okoz.

A száreptai özvegyasszony az éhség idején természetes módon készül fiával a halálra, mikor befogadja Illés prófétát otthonába. Az éhség sokakat sújtott, sok családban okozhatott tragédiát, kicsiknek, felnőtteknek egyaránt. Különleges lázadás nélkül írja le a szent író azt a beletörődést, ahogy az anya átlátva a helyzetet, készül gyermekével a halálra.

Sem neki, sem Illésnek a helyzet nem volt különleges.

De miután a dolgok rendeződni látszanak, megbetegszik a gyermek, a helyzet részben megváltozik. Az anya lázadni kezd Isten és prófétája ellen. Illés számára, aki számtalan emberi sorsot látott már, valószínűleg nem lehetett annyira ismeretlen a gyermekét gyászoló édesanya tapasztalata, mégis közbenjár érte. Mikor értük fohászkodik, így azonosítja Isten előtt a kérését: ez az az özvegy, akinél én lakom. Maga is bevonódik a történetbe, közbenjárása személyessé válik, hiszen az anya vádja nem csak Istenre, hanem rá is rászáll.

Az evangéliumi történetben szereplő fiát gyászoló édesanya sem lehet teljesen vadidegen helyzet, mégis Jézus számára különlegessé válik. Megesik rajta a szíve nem csak az özvegyasszony sorsa miatt, hanem azért is, mert abban saját sorsát is láthatja. Sőt, mondhatjuk azt, hogy kétszeresen is, egyrészt Ő és Mária sorsa miatt, Mária miatt, akinek hamarosan hasonló fájdalmat kell átélnie de végig élve azt a temetésig. Nem véletlen, hogy a következő történet az evangéliumban Jézus lábának megkenése, ami emlékeztet minket közeledő halálára és arra a feladatra, amit a halott gyermek esetében épp az anyának kell megtennie: illatos olajjal bekenni a holttestet.

De bevonódik Jézus azért is a történetbe, mert gyermekét gyászoló Mennyei Atyára/Anyára is gondol, aki neki létforrása: tőle született, de nem teremtmény, …világosság a világosságtól.

Statisztika ide, vagy oda, ha nincs személyes érintettségünk, a legnagyobb tragédiák is távol vannak tőlünk. De ha érintenek bennünket, egész másként állunk azokhoz.

Az ószövetségi történetben elég egyértelmű volt Illés számára ez, de az újszövetségi eseménysorban Jézus maga lép oda a gyászoló menethez, hogy közelebb kerüljön nem csak lelkileg, hanem fizikailag is a helyzethez.

Számunkra a történések statisztikai számok, vagy észre tudjuk venni azokban a személyes érintettségünket? Merjük-e életünk részévé tenni mások sorsát és résztvételünkkel azok alakítóivá akarunk-e válni?

Ha igen, tapasztalni fogjuk az ember gyakori feltámadását. Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése