2016. május 29., vasárnap

Elmélkedés Wekerle 2016.05.29. évközi 9. vas. Úrnapja



Krisztusban Kedves Testvérek!

Arról elmélkedve, hogy milyen csodálatos ajándékot kapott az emberiség az Istentől az Oltáriszentségben, sokszor előkerül annak a szempontja, hogy ez a kegyelem azért is különleges, mivel olyan egyszerű, olyan hétköznapi, magától értetődő. A maga puritánságában, mindennapiságában és mégis csodálatos gazdagságában elénk tárja Isten lényegét: alázatos, mégis tökéletes teljességét.

Ez az egyszerűség és magától értetődés azért mégsem annyira egyszerű. Nemrégiben hallottam egy használaton kívülre került szélmalom összedőlésének hírét, ami jócskán indulatokat gerjesztett, mivel a malom felújítására és csupán az állagmegőrzésre is több millió forintot költöttek, mégis összedőlt az épület. És akkor még nagyon messze volt a malom attól, hogy ne csak múzeumként, hanem ténylegesen működjön. Egyik ismerősöm néhány éve fogott bele szőlőtermesztésbe, hát bizony néha keserves fáradsággal járó munkába kezdett, ahogy a blogos beszámolóit olvasgathatom.

A mai evangélium a halak jelenlétéről is szól, bár a három szinoptikus, Máté, Márk és Lukács közül, akik a történetet elbeszélik, csak Márk jegyzi meg, hogy a halat is szétosztották. És éppen a mai evangéliumi részt megelőző fejezet számol be a csodálatos halfogás történetével arról a gyötrelemről, ami a halászok életében megjelenik: milyen nehéz a betevő falathoz eljutniuk.

Tényleg olyan egyszerű, magától értetődő ez a csodálatos adomány, ahogy azt szimbolikusan gondoljuk? Korunk modern embere szeretne visszatérni az egészséges táplálkozáshoz és ehhez a technika eszközeit is beveti: nem egy háziasszony próbálkozik azzal, hogy otthon süsse meg a család tartósítószerek nélküli kenyerét. Nem egy egyszerű fáradozásba kezdve ezzel és akkor még nem beszéltünk a gabona beszerzéséről és megőrléséről.

Biztos, hogy olyan egyszerű dologról beszélünk a kenyér és a bor, mint isteni jelenlét hordozóiban?

A napokban a vallásosság témakörében vizsgáztatás közben kérdeztem meg az egyik növendéket arról, hogy az eucharisztikus áldozatban hol jelenik meg az emberi munka gondolatköre. Egy kis rávezetés után, de sikerült megtalálnunk a kérdésre adandó válasz kulcsszavát. Megtaláljuk-e azt a szót magunk is, ami arról szól, hogy ebben az egyszerű, mégis végtelen ajándékban hol is jelenik meg a munkánk, a fáradozásunk elismerése, Istenhez emelése?

Aki csak vasárnaponként jár szentmisére, annak kicsi az esélye, hogy ezt az utalást meghallja, ha maga nem ismeri a liturgia szövegét fejből. Hétköznap is csak akkor van alkalmunk hallani az utalást, ha csendes misén vagyunk. Ez az utalás pedig nem más, mint a felajánlás kétszer is megismétlődő mondata: Áldott vagy Urunk, mindenség Istene, mert a Te bőkezűségedből kaptuk a kenyeret. Fölajánljuk neked, mint a föld termését az emberi munka gyümölcsét. Ebből lesz számunkra az élet kenyere. Válaszunk: Áldott legyen az Isten mindörökké. Majd pedig hasonlóan: Áldott vagy Urunk, mindenség Istene, mert a Te bőkezűségedből kaptuk a bort. Fölajánljuk neked, mint a szőlőtő termését és az emberi munka gyümölcsét. Ebből lesz számunkra a lélek itala. Áldott legyen az Isten mindörökké.

Ebbe a két mondatba foglalja bele szimbolikusan az anyaszentegyház liturgiája azt a megszámolhatatlan fáradozást, munkát, izzadságot, gyötrelmet, amit bármelyik ember önmaga, vagy övéi szolgálatára minden nap felvállal. Bár a kenyér és bor egyszerű, mindennapi adomány, mégis magában hordozza ezt a számtalan áldozatot, valamennyiünk fáradozását. 

Tűzzük ki célul, hogy az elkövetkező egy évben részt veszünk legalább egy alkalommal ennek hálaadásaként egy olyan szentmisén, ahol magunk is hallhatjuk az imádságnak ezt a két mondatát, tudatosítva azt, hogy Isten mennyire látja, tudja mindennapi fáradozásunkat, és belefoglalja azt sajátjaként megváltó, Eucharisztikus Keresztáldozatába. Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése