2016. február 22., hétfő

Vasárnapi elmélkedés Wekerle 2016.02.21. nagyböjt 2. vas.



Krisztusban Kedves Testvérek!

Emberi mivoltunkhoz tartozik, mondhatnánk azt, hogy annak egyik alkotó feltétele az, hogy megosztunk egymással dolgokat, tapasztalatokat, élményeket. De az is az emberi mivolt része, hogy a megosztott dolgok tartalmát mi magunk válogatjuk meg.

Az imént hallott evangéliumi rész azzal fejeződik be, hogy a három apostol a velük történtekről „pedig hallgattak, és senkinek sem árultak el semmit abból, amit láttak”. A különlegessége ennek a beszámolónak az, hogy itt éppen Jézus nem is kéri tőlük ezt a magatartást, mint ahogy megteszi a Máté szerinti evangéliumban. Ők mégis hallgattak. De miért nem szólnának ilyen különleges eseményről, ha erre nincs tiltó parancs?

A válasz nagyon egyszerű: mert féltek. Ki mesélne arról az eseményről másnak, ahol felnőtt emberként fél? A gyávaság, megijedtség nem csak manapság nagy szégyen, hanem mindig is az volt. Bár nem a legszebb dolog, de köztudott, hogy milyen nagyon tudunk nevetni megijedt embertársaink viselkedésén. Ki az, aki önként bevállalná mások előtt, hogy „itt és itt”, „ekkor és ekkor” mennyire be voltam ijedve… Hát így voltak az apostolok is. Annak ellenére, hogy ők voltak itt a kiválasztottak, a 12 krémje, akik aztán még külön lesznek hívva az olajfák hegyén is, hogy amikor Jézus lesz megijedve, amikor őt fogja félelem eltölteni, akkor mellette legyenek, bátorítva, vigasztalva őt. De sajnos nem tudják ezt igazában megtenni. Mert ők akkor is alszanak.

Úgy megijedtek a tanítványok, ahogy Ábrahám is. De mitől? Nagyon egyszerűen mutatja be a Szentírás: a sötétség, a felhő az, ami ijedtségre ad okot. Mi kell több az ember ijedtségéhez, ha nem ez: váratlan körülmények, kiszámíthatatlan jövő, azt sem tudom, hogy hol vagyok, mi vár rám… Az ember legnagyobb megpróbáltatása ez, különösen, ha azt látjuk, halljuk, hogy a Mester mindeközben haláláról „beszélget”, teljes békében és nyugalomban, bár hihetetlen társaságban: Mózessel és Illéssel.

És hogyan oldódik fel ez a félelem? Igazában nem tudjuk, mert ebből a beszámolóból nem derül ki. Egy valamit tudunk: a történetet ismerjük. Vagyis egyszer csak feloldódott a félelemből fakadó szégyen és elkezdtek mesélni erről. A mai pszichológusok azt mondanák talán, hogy amikor elkezdtek mesélni róla, akkor kezdődött a félelmük vége. Beszélj róla… Na de kinek, mikor? És itt van a válasz: akkor, amikor a Mester már föltámadt, már túl vannak a vele való találkozások újabb félelmein, mert találkoztak vele a Kenyértörésben, a Szövetségben. Hiszen Ábrahám is ezért kerül félelmetes éjszakába, hogy aztán megtapasztalhassa a Szövetség kegyelmét, ami minden félelmétől megszabadítja őt.

Az Újszövetség: a Kenyér és a Bor titka, megvilágosító kegyelme számunkra is megadatik, mint Aki megszabadíthat minden félelmünktől: mert benne a feltámadásunkban, megújulásunkban részesülhetünk. Éljünk a bátorító Kenyérnek ajándékával. Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése