Krisztusban Kedves Testvérek!
A mai nap, karácsony nyolcadába eső vasárnap az úgynevezett
Szent Család vasárnapja. Ahogyan az egyházi év ünnepkörei végén Szentháromság
vasárnapjával összefoglaljuk az Isteni Közösség tagjainak egységét, úgy
tekintünk most annak a bensőséges családi közösségnek az egységére, amelyben
Jézus embersége kibontakozott. Ahova érkezett, ahol megszületett és ahol
felnövekedett.
A liturgia első könyörgése „ragyogó példaként” állítja elénk
ezt a családot, ezért is nevezhetjük azt szentnek.
A különlegessége ennek a szentségnek az, hogy csodálatos
példa mivolta ellenére a szentírási részek leginkább nem annak végtelen
harmóniájáról szólnak, hanem sokkal inkább a nehézségeiről. Egyetlen részben
sem olvashatunk a családi idillről többet annál, mint hogy „együtt vannak:
Jézus Mária és József”. De hogy örültek, ujjongtak volna egymásnak, vagy hogy
milyenek voltak a hétköznapjaik, arról konkrét szépet leginkább csak az apokríf
iratok számolnak be, vagy a modern Jézus élete filmek, amik nagyon elképzelhetően
állítják elénk a Szent Család mindennapjait: például ahogy Mária és Jézus
viccelődnek egymással, vagy ahogy Szent József tanítja a mesterségére Jézust,
vagy ahogy a gyermek Jézus akár egyedül, akár a kis Keresztelő Szent Jánossal
együtt játszik.
Ehelyett mivel találkozunk? Néhány napja elmélkedtünk Mária
és József feszültségéről, mikor József el akarja bocsátani a gyermeket fogant
nőt, aminek hátterében ott van, hogy Mária az egész vele történt eseményről egy
szót nem szól, gondolván, hogy majd elrendezi a dolgokat az, aki okozta… De ott
van a szálláskeresésük, ami mai környezetbe ágyazva könnyen végződhetne úgy,
hogy a várandós anya látva a helyzetet, férjét vádolhatná azzal, hogy ilyen
helyzetbe kerültek és hogy tehetetlenségében nem talál megoldást. De az
egyiptomi menekülésük ugyancsak egy feszültséggel teli családi helyzet, a mai
evangéliumi részről meg ne is beszéljünk: elvesztették a fiukat. Néhány hét
múlva pedig halljuk azt a részt, amikor Jézust bolondnak tartották és a
családtagjai utána mennek, hogy magukkal vigyék a megbolondultat, akitől meg is
kapják: ki az én anyám és kik az én testvéreim?
Igen, ilyen egy ideális Szent Család. Mert ez életközeli, nem
az élettől elszakadt, hanem nagyon a mi életünkről szóló is, mert ilyen körülmények
között is ki tudják bontakoztatni azt, amit úgy nevezünk, hogy
üdvösségtörténet. Az ő családtörténetük ezért hasonló ennyire a miénkre, hogy így
mi is észrevehessük: a miénk is üdvösségtörténet. Minden gondjával,
nehézségeivel, fekete bárányaival, szélsőséges vallásosságával vagy
vallástalanságával, szét és összeborulásaival: a mi üdvösségtörténetünk, ahogy
nevelődünk, megbocsájtunk, tanítunk életpéldánkkal és feloldozásokat adunk,
megbocsájtunk és haragot tartunk.
Amit azonban nem hagyhatunk ki belőle az az, hogy a miénk.
Hogy részt kell vennünk benne minden képességünkkel, foglalkozni kell vele, hozzá
kell adnunk valamennyiünknek minden adottságunkat ehhez az üdvtörténethez.
Akkor visz el minden görbe vonalával egyenes soron is az üdvösségre minden tagjával
együtt. Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése