2016. január 4., hétfő

Vasárnap elmélkedés 2015.12.25. Karácsony este ünnepi mise



Krisztusban Kedves Testvérek!

Az újszövetségi olvasmány emlékeztet minket arra, hogy Isten sok ízben és sokféle módon szólt az atyákhoz a próféták szavával, most a végső napokban Fia által szólt hozzánk, …aki szavával tartja fenn a mindenséget.

Amikor eljövünk a templomba, nagyobb ünnepeken különösképpen, fontos számunkra annak az Igének, szónak a tartalma, formája, amivel szól hozzánk az Úr. A karácsony mai liturgiájának sajátossága viszont az, hogy többször is utalunk erre az Igére, isteni Szóra úgy, hogy gyakorlatilag maga Jézus meg sem szólal annak folyamán.

Nem akarna tanítani minket ő, aki maga a kinyilatkoztatás, maga az isteni Üzenet? Szó sincs róla, sőt… Nagyon is tanítani akar, de kivételesen nem szavakkal, nem igékkel, hanem létével, főleg pedig hogyan és hol létével.

Elmélkedjük át ezt a hogyan és hol lét általi üzenetet: Először is Betlehemben vagyunk. Pedig a szent Családot csak távoli gyökerei kötik ide, törvényi engedelmességük eredménye, hogy várandós édesanya és szegény kísérője szállást keresve bolyongtak az éjszakában. Az isteni Ige üzeni ezzel, hogy ott tud és akar lenni, ahol akár a legnagyobb bizonytalanság van jelen, ahol a legrosszabbak a kilátások.

Ugyanígy üzen a társasága is: angyalok, csillag, pásztorok: mind olyanok, akik nem szükségszerűek, mégis távolabbi értelemben az övéi közül valók, hiszen sajátjai, a tulajdon népe nem fogadta be. Ebben a tényben pedig annak az isteni üzenete van benne, hogy Ő félreérthető, összekeverhető, sőt, alig felismerhető a gőgös, öntelt, elbizakodott ember számára. A világ nem ismerte fel azt, aki által lett. Lehet-e elképzelni fájdalmasabbat annál, mint mikor a gyermek megtagadja szüleit? Talán csak ennek fordítottja lenne fájdalmasabb, ami csodálatos módon Isten és ember között lehetetlen, hiszen mi mindannyian az ő teljességéből nyertünk kegyelemből kegyelmet, tökéletes kiengesztelődést érdemeink nélkül, de ő soha nem tagad meg minket.

A hogyan-létére vonatkozik, hogy bár néma, mégis jelekkel üzen. Olyan szimbólumokkal, amiknek tartalmát a mélyebbre tekintő, felszín mögé kérdező ember tudja felfogni. Isten elvárja, rávezet bennünket erre a látásmódra. Ezek a jelek pedig a liturgia szavaiban a következők: király és fölemelt jobb, romok fölött dicső uralkodó, a nemzetek, a föld határai, próféták és ragyogás, egyszülött és leboruló angyali karok, világosság és törvény. A látható szimbólumok pedig a fehér szín az oltárterítőkön és a liturgikus öltözetben, a virágok, az örökzöld fenyő, a jászol, ökör és szamár, angyalok, pásztorok, szülők, almadíszek, fénykoszorúk. És mindezek különleges kavalkádja még különlegesebben cseng egybe. Mindegyik kibontható tartalmat hordoz, amit egyszerre itt most lehetetlen végigelmélkedni, de erre adatik a következő néhány nap, hogy szemléljük a szótlan, csöndességében üzenő, kinyilatkoztató Isten szavát.

Hogy meg fogjuk mindez által érteni az ünnep üzenetét, az nyilvánvaló, hisz övéi közé jött, akik érteni képesek minden szavát és arra ráhangolódtak az elmúlt hetek alatt. Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése