2016. január 31., vasárnap

Elmélkedés Wekerle 2016.01.31. évközi 4. vasárnap



Krisztusban Kedves Testvérek!

Pedagógiai szempont vezeti Anyaszentegyházunkat akkor, amikor hosszabb időszakokat szentel bizonyos témáknak akár egy liturgikus év beosztásában, akár egy egész esztendő odaszentelésében. Gondoljunk csak a mostani farsangi időszakra, vagy a karácsonyi időszakra, de mindjárt itt van a nagyböjt is. A tematikus évekre pedig nagyon könnyen visszaemlékezünk, például - a teljesség igénye nélkül-: Szent Erzsébet éve, Biblia éve, papság, család, szerzetesség és most az irgalmasság évére.

Sok oldalról lehet egy-egy kérdést megközelíteni és ez nagyon hasznos arra, hogy több mindent megtudhassunk a fölvetett témáról, a több szempont elmélyíti, illetve az időben többszöri elmélyítés mintegy lehetetlenné teszi, hogy az ember ne vegye észre az adott témát. Amikor még a csapból is ugyanaz a téma folyik, akkor működik ez a pedagógiai módszer, mint ahogy a reklám természetéről is olvashatjuk: a méret, a gyakoriság, a mozgás és a helyérték szempontjai hatékonyan működnek.

Bár ezekben a technikákban, amelyek komoly anyagi feltételekhez kötöttek, az egyház nem annyira járatos, de abban legalább igen, hogy a gyakoriság szempontja mellé a téma mélységi feltárását is hozzátesszük, amire a befolyásolásipar nem törekszik. Attól, hogy jobban „vesszük” a fölvetett témát, magának az egyházi reklámozónak igen kevés direkt vagy indirekt haszna származik. Sőt… ha úgy vesszük néha még akár önveszélyes is egy-egy téma, gondoljunk csak éppen az idei irgalmasság év címképére, amin Jézus, mint az irgalmas szamaritánus egy teljesen vad idegennel, saját energiái befektetésével, ellenszolgáltatás reménye nélkül teszi a jót.

Így, ebben a közegben fogalmazódik meg az irgalmasság testi és lelki cselekedeteinek kiemelése, ahogyan arról már korábban mi is elmélkedtünk itt. Amihez kötődik a mai szeretethimnusz részlete is, mint a múltheti elmélkedésünk házi feladatának megjelenése: ezek azok, vagy inkább ez az az értékesebb adomány, amire törekednie kell a keresztény embernek.

Ami viszont a téma mai elmélyítését illeti, az Szent Pálnak az irgalmasság testi cselekedeteire utaló mondata, mely így hangzott: „Szétoszthatom bár mindenemet a nélkülözők között, odaadhatom a testemet is égő áldozatul, ha szeretet nincs bennem, mit sem használ nekem.”

Ez egy olyan megdöbbentő és megállító mondata az apostolnak, ami bár magában hordja a szeretet filantróp, altruista szempontját, de egy dolgot mégis elveszít. Mégpedig a saját természetfölötti hasznát, ami nem anyagi természetű. Ez a hiány azt jelenti, hogy ez az egész mit sem ér, ha ebből a szeretetből hiányzik valami. Mégpedig az, amit az evangélium kedvesség-hiányként fogalmaz meg: „egy próféta sem kedves a saját hazájában”. 

Kedvesnek lenni pedig azt jelenti, hogy az, akin segítek, nem csupán egy eszköz arra, hogy én irgalmas legyek, a mennybe jussak, de semmilyen személyes viszonyom ne legyen vele, hanem az, hogy érdekel az, hogy ki ő és miért ő, milyen és miért ilyen, hova tart és hová viszi az én irgalmas cselekedetem, mert enélkül a szempont nélkül ezt a jót megtehette volna egy kolduskielégítő automata is.

Befogadok-e, elfogadok-e, önmagamat adom-e vagyis találkozom-e a másik személyével irgalmasságomban, vagy sem? Ez itt a természetfölötti kérdés. Amen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése