Krisztusban Kedves Testvérek!
Sokszor halljuk azt a meghatározást, hogy a kereszténység –
több más valláshoz hasonlóan - a könyv vallása. A szent iratokban rögzítették
azokat az üzeneteket, amelyeket hitelesnek és kinyilatkoztatottnak tartottak. S
azért rögzítették őket, mert a korabeli lejegyzők maguk is utána akartak járni
annak, hogy mi és hogyan történt, illetve az olvasók, Teofilok, magyarul: akik
szeretik Istent, maguk is meggyőződhessenek arról, hogy azok mennyire
megbízhatóak.
A ma este befejeződő ökumenikus imahét egyik közös pontja
éppen ez a hitéleti valóság, a Biblia, a maga leírt, nyomtatott formájában. A
különlegessége ennek a természetfölötti forrású ajándéknak viszont éppen az,
amit a mai szentírási részek egységesen üzennek nekünk: itt nem csupán egy
rögzített tanításról van szó, hanem arról is, hogy ennek a tanításnak van
egyrészt egy elhangzó formája: azt a maga konkrét szövegében felolvassuk, és
van ennek egy magyarázata, kifejtése, aminek a gyökerei igen messzire, ahogy
hallottuk legalább két és fél ezer évre nyúlnak vissza. Mégpedig közösségi
kifejtése. Vagyis arra – részben az Istentől kiválasztott, részben a
közösségben hitelt és bizalmat érdemlő személyek magyarázzák a közösség előtt a
kinyilatkoztatás tartalmát.
Miért van szükségünk erre a magyarázatra? Hát nem lehet a
Bibliát, mint irodalmi alkotást ugyanúgy olvasni, mint egy költő, vagy író
művét? Dehogynem, természetesen lehet. De ha egy író művének mélységét
keressük, tehát azt, hogy a személyes benyomásomon túl mi annak az egyetemes
üzenete, mik az összefüggései és mik a párhuzamai, vagy ellentétei, amelyek
megvilágítják, már szakavatott emberre van szükségünk. Egyszerűen ugyanúgy,
ahogy egy kis házikót magának fel tud építeni egy ügyesebb kezű ember, amint ezt
talán dédszüleink között még néhányan meg is tették, de ha már komolyabb
építményre adták a fejüket, ahhoz összefogásra volt szükség. Az emberi lét
ilyen, hogy nem tud kibontakozni mások bölcsessége, részvétele nélkül. Létünk
szükségszerűen másoktól függő lét.
A Könyv magyarázatának alapja tehát a megértés kérdése.
Ahogyan könyvet könyvvé tenni sem tud egyetlen ember, úgy azt teljes üzenetében
átadni, mélységét megérteni sem lehet csak úgy, hogy tessék, itt van, olvasd,
majd megértesz benne mindent magad egyedül is.
Pál apostol amikor ezt a közösségi mivoltot kifejti, nem
elégszik meg csupán azzal, hogy van a nép és van a tanító, ahogy ez még olyan
egyszerűen jelenik meg indoklás nélkül az ószövetségi szövegben, hanem azt
mondja: „Isten némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét másokat tanítóvá
tett.” Vagyis a közösségi szolgálat mibenlétének van egy természetfölötti oka,
isteni akarati alapja, amit föl kell ismernem, meg kell valósítanom, de van egy
törekvési része is, hiszen ezzel a mondattal fejeződik be az idézett rész: „Ti
törekedjetek értékesebb adományokra.” És ezzel a mondatával a személyes
felelősségünket is megalapozza az apostol.
Aki pedig veszi magának a fáradságot és a mai magyarázat után
- mivel mindenre itt egyszerre nem tudunk kitérni -, otthon utánanéz annak,
hogy mivel folytatódik ez a szentírási rész, az azt is megtudhatja, hogy melyek
ezek az értékesebb adományok. Amen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése