2015. december 21., hétfő

Vasárnapi elmélkedés 2015.12.20. Advent 4. vasárnap



Krisztusban Kedves Testvérek!

Egy emberről nagyon sok tulajdonságot el tudunk mondani, ha megkérdezik tőlünk, hogy milyen is ő. A kifejezésben: tulajdon-ság benne van a birtoklás, a tartósság fogalma, nem csupán egyszeri jelről van szó, hanem olyan valamiről, ami meghatároz bennünket.

Az egészséges lelkületű ember örül annak, ha jónak tartják, ha szeretik, ha kiegyensúlyozott kapcsolatban van a környezetével, önmagával, ha pozitív tulajdonságai bőségben vannak jelen az életében. Ezek hátterében adottságok, jellemvonások, karakterjegyek is állnak, de ott van a személy felelős döntése, igyekezete, értékgyarapítása is. Minél inkább előbbre jut mindebben, annál inkább mondhatjuk róla, hogy jó ember. Vagy ha egy tulajdonságról beszélünk, akkor mondhatjuk, hogy erénnyé vált benne mindaz, amit célként kitűzött maga elé.

A mai bibliai idézetek is erre tanítanak: a kis efratai Betlehem Izrael népének maradékáról gondoskodik, élére áll, vezeti és mindezt egy olyan harmóniában teszi, hogy az már több, mint egy valakinek a békés cselekedete, mégpedig annyira több, hogy már ő maga a béke. Mai nyelven úgy mondanánk, hogy róla mintázhatnák meg a béke szobrát.

S ugyanez a teljesség jelenik meg a Zsidókhoz írt levél gondolatában is, amikor Krisztus eljön, hogy teljesítse az Atya akaratát. Engedelmessége nem csupán egyszeri tette a sok között, hanem földi léte beteljesítése, a küldetése az, hogy teljesítse Atyja akaratát. Ő maga az engedelmesség, az önátadás, élete teljes odaajándékozódás.

Amikor mi keresztények sok más emberrel együtt karácsony ünnepére készülünk, ez az a sajátosság, amitől a mi ünnepünk keresztény lesz: mert mi nem csupán a szeretet ünnepére készülünk, mint olyan valamire, ami jó, kedves és szükséges az emberi létben, hanem arra, hogy ez a szeretet engedelmességből, másnak történő önátadásból, önkiüresedésből fakad. Nem csak jóságból, jóérzésből, vagy abból, hogy ez itt a földön természetes és így normális, sőt… Krisztus önátadása és önmagáról való lemondása egyáltalán nem földi, hanem természetfölötti. Mert ha földi lenne, csak annyira szeretne, amennyire itt és most jó.

Szeretete nem csak tulajdona lesz, amit valamikor birtokba vesz, hanem létté válik. Nem múlandó, hanem örök létté. Miközben mulandóságában az teljesen fölemészti őt, föláldoztatik, neki is tetsző. Égő és engesztelő áldozattá válik, amit Mária is követ.

Lehet, hogy ez a fajta szeretet még nem egészen tetsző, nem egészen vonzó nekünk. Hát nem csoda, ha úgy érezzük, van még hova fejlődnünk, hogy mi is hinni tudjuk, hinni merjük mindannak a beteljesedését, amit az Úr mond nekünk, rólunk. Amen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése